Bæredygtighed og cirkulær økonomi

Mange af jer ved, at vores grønne kamæleonhjerte banker for bæredygtige eventløsninger. Men hvordan omsætter vi vores mindset og strategierne til bæredygtig praksis?


Læs her om vores 24 tiltag, holdninger, metoder og indsatser, hvormed vi vil flytte dit næste event i en mere bæredygtig retning.

Jule-Kalle
Cirkulær økonomi

Cirkulær økonomi – ah hva’ for en cirkel?


Vi har en ambition om at blive 100% affaldsfrie. Det betyder ikke, at vi ikke kommer til at generere affald til vores events. Men det betyder, at vi håndterer det ansvarligt, så færrest mulige ressourcer sendes til forbrænding, og så flest mulige ressourcer sendes videre til genbrug og genanvendelse. Dét er kernen i cirkulær økonomi. Mere kompliceret er det egentlig ikke at forstå. Lidt mere kompliceret er det at føre ud i livet, men vi er godt på vej. Cirkulær økonomi er en central del af vores strategi, og med et cirkulært mindset ligger en masse principper til grund for vores forretningsmodel – levetidsforlængelse, designprocesser, indkøbsfokus og måden vi agerer på, blot for at nævne nogle.


Mange af disse principper vil blive foldet ud nedenfor.

Cirkulær økonomi
Bæredygtig indkøb

Ja, vi tager ansvaret fra jer


I er jo eksperter i det, I driver forretning i. Så hvis ikke I lever af at lave bæredygtige events, hvordan skulle I så kunne vide, hvordan man projektleder en event mest bæredygtigt? Hey, det er altså vores opgave at have styr på det, og I kan være ganske sikre på, at bag alle udlejninger, alle specialproduktioner fra værkstedet og alle eventdesigns ligger et hav af bæredygtige beslutninger. Funktioner og ressourcer tænkes ind i alle designs. Hvis vi indkøber nye varer og materialer, tilstræber vi altid det mest ansvarlige valg med fokus på certificerede, økologiske, genanvendelige, lokale og genbrugelige nyindkøb. Vi tager ansvaret!

Reduce, reduce, recycle

Three is a magic number


We've got three R's we're going to talk about today” sang Jack Johnson I 2008 “…We’ve got to learn to Reduce, Reuse, Recycle…”


Det er helt centralt i vores cirkulære ‘mindset’, at vi skal reducere mængden af affald, genbruge elementerne mest muligt og genanvende ressourcerne, når de ikke kan bruges mere. Når vi har fokus på at reducere vores affald handler det om valg og fravalg. F.eks. er vi godt igang med at udfase engangselementer i vores dekorationsdesigns for at reducere mængderne af festudstyr, der kun får lov til at leve til en enkelt fest. Genbrug gælder både i vores dekorationsudlejningsforretning, men det gælder også i forhold til vores underleverandører. Hvis vi skal give ét godt, bæredygtigt råd – så lej jeres udstyr til festen i stedet for købe engangsgrej.


Genanvendelse kommer vi tilbage til senere. Stay tuned…


Reduce, reduce, recycle
Jonglerer med bionedbrydeligt engangsservice

Der var engangs


Det er vores ambition at udfase alle engangselementer i vores eventløsninger. Ellers kan vi jo ikke blive 100% affaldsfrie. Men vi laver altså stadig fester, hvor engangsservice er nødvendigt. Vi forholder os derfor til, hvordan vi alligevel kan tage ansvar, hvis vi absolut skal bruge engangsservice. For det første forsøger vi at droppe engangsservice lavet af plastik. Alternativerne er komposterbare og bionedbrydelige løsninger. Men nu bliver det lidt kompliceret – vi prøver at gøre det ultrakort, for det er ret ‘nice to know’.


Bionedbrydelige materialer kan i praksis ikke nedbrydes i naturen i Danmark, da forholdene og bakterierne ikke er tilstrækkelige. Derfor ender materialerne på forbrændingen. Nå ja, og så er de ofte coatet med plastik, hvilket gør at de alligevel ikke er 100% biologiske. Komposterbare materialer kan komposteres i en forgasningsproces. Meeen her, står en dansk lovgivning i vejen for, at man må neddele de komposterbare materialer sammen med fødevarer. Hvis du tænkte, det virker tosset, så er vi enige. Men faktum er, at hverken de bionedbrydelige eller komposterbare materialer er lavet af råolie, så fra et CO2-udledningsperspektiv er de altid en bedre løsning end plast.


Heliumballoner

Heliumballoner – luftkasteller og varm luft


Det er ret enkelt. Helium er en ædelgas, et grundstof og en naturressource, der ikke kan genskabes gennem kemiske reaktioner. Og naturen kan simpelthen ikke nå at genskabe de mængder helium, vi mennesker forbruger. Faktisk bruges det ti gange hurtigere, end naturen kan nå at reproducere det. Såårh… det forudses, at hvis forbruget fortsætter som nu, så kan kloden i princippet løbe tør for helium inden år 2100. Til den tid, vil vores børn og børnebørn nok ærger sig over, at vi bare pøsede det i balloner til alverdens festlige lejligheder. For også til den tid skal helium netop bruges som en vigtig ressource i hospitalsindustrien og til eksempelvis nedkølingsanlæg. Derfor har vi taget et bæredygtigt og modigt valg om ikke at bruge heliumballoner til vores events. Vi er helt færdige med heliumballoner, og vi anbefaler altid en mere bæredygtig borddekoration.

Heliumballoner
Plastik fantastisk

Plastic Fantastic


Vores lager rummer alverdens spændende festartikler, og mange af dem er i plastik. Nej, mere hellige er vi ikke. Kan vi så tillade os at kalde det bæredygtigt? Tja egentlig nok i et cirkulært perspektiv! For vi køber netop elementer i plastik, fordi det er holdbart og kan bruges og udlejes igen og igen og igen. Vi køber ikke elementer i plastik til engangsbrug, så på den måde nedbringer vi forbruget, når de samme elementer bliver genbrugt. Og når vores dekorationselementer i plastik går i stykker, reparerer vi dem eller redesigner og upcycler dem, så de kan få nyt liv eller indgå i en ny dekoration. Det er en integreret del af vores værditilbud, og vi ser det som en mulighed for udvikle endnu mere specialiserede oplevelses- og rumdesigns - også med plastik. Skulle det være umuligt at upcycle plastikelementer, der er gået i stykker, så sorterer vi vores plastik i fire fraktioner til genanvendelse. Reduce, reuse, recycle, husker I nok.


Genbrugskrus

Vaskbare krus


I gennemsnit bruger vores gæster seks krus til en fest. Der findes forskellige løsninger inden for vaskbare krus, og et eksempel som Genkrus kan bruges 41 gange, og er allerede ved 3. gangs brug en mere bæredygtig løsning end engangskrus målt på CO2-udledning i produktion og anvendelse. Medregnes vask er det ved 4. gangs brug*. Hurtig hovedregning = det giver mening!


Når krusene er blevet udskældt i medierne, er det fordi, der er en del svind ved public events. Det har vi en løsning på, og ved vores seneste event med vaskbare krus var vores svind kun 1,1%. Og det batter faktisk! På en event for 6000 gæster har vi sparet mere end 2 tons CO2 med en vaskbar løsning fremfor engangskrus.


*ja man kan også nørde lidt med det, hvis man vil nærlæse rapporten fra Hope Solutions UK, der er bekræftet af FORCE Technology DK og Österreichisches Ökologie-Institut. Vi har rapporten, så bare ring.


Genbrugskrus
Buuh til oksekød

Muuh eller buuh


Okay, her er en udfordring, vi altid stiller til vores cateringleverandører. “Kan I sammensætte en menu uden oksekød, der er så lækker, at gæsterne ikke kommer til at tænke over, at de manglede oksekødet?” Ved I hvad vores professionelle leverandører svarer? De svarer: “JA DA!” Fordi det kan de nemlig sagtens, og det viser sig, at gæsterne også sagtens kan undvære. Vi kan faktisk godt gøre op med, at oksekød er det eneste rigtige på festmenuen. Og det starter med et spørgsmål til leverandøren – det er egentlig ret simpelt! Det handler om at turde.

Daka Refood

Rådvild med madspild?


Vi er Daka Refood certificerede. Det betyder, at vi sorterer madaffaldet på vores events. Et eksempel er, at vi ved en event for 15.000 gæster udsorterede 4,8 tons madaffald. Indsatsen gav opvarmning i et gennemsnitsparcelhus i 190 dage, gødning til 7,8 tons gulerødder og sparede en udledning på 1,5 tons CO2. Og ja, i mange tilfælde er det også billigere at bortskaffe udsorteret madaffald, end hvis det går med restaffaldet. Det kræver bare en indsats og et affaldsdesign, der kan håndtere det. Det har vi, og det kommer der mere om senere.

Daka Refood
CO2-beregning

Man kan CO2-regne med os


Vi lavede for et par år siden en større ressourceanalyse, der afdækkede CO2-udledningen på fem interne områder – vores forbrug af strækfilm, molton, messetæppe, træ og diesel. Derforuden lavede vi en intern kortlægning af alt fra materialesundhed, materialegenanvendelse, energi- og vandforsyning, social ansvarlighed, affald og transport med et strategisk roadmap for forandringer. I det arbejde blev det hurtigt tydeligt, at den bedste påvirkning ikke kommer fra vores udledning i dagligdagen i Solbjerg. Dér, hvor vi kan gøre den store forskel, er ude på vores events og særligt i forhold til genbrug og genanvendelse af affaldsressourcerne. Det er derfor, vi har udviklet et omfattende affaldshåndteringskoncept, som vi kan lave CO2-beregninger ud fra. Et hurtigt eksempel fra en event for ca. 6.000 gæster – her udsorterede vi 71% af affaldsressourcerne til genbrug og genanvendelse målt på vægt, og vi lavede derved en CO2-besparelse på godt 8 tons. Vi tror på, det hele tæller i det store klimaregnskab.

Diesel – det sorte får!

Vores sorte får


Vi har særligt ét sort får, som – hånden på hjertet – simpelthen ikke klæder en bæredygtig forretningsmodel. Vi er bare stadig så forbandede afhængige af det. Det samme gælder vores underleverandører. Vi taler selvfølgelig om diesel! Vi bruger diesel, både når vi transporterer os selv og vores dekorationer. Men vi benytter også diesel til at generere strøm på større udendørsevents og ikke mindst til varme i telte.


Hvad kan vi så gøre anderledes? Vi kan starte med at opfordre vores kunder til at afholde indendørsevents uden for sommerperioden. Og så kan vi lede efter afviklingssteder, hvor vi får strøm fra grønne kilder. Selvfølgelig kigger vi også ind i at køre varebiler på strøm i fremtiden. Rækkevidden er der bare ikke helt endnu. Vi vil også være nogle af de første, der er med, når der findes et driftsikkert alternativ til dieselgeneratorer.


Diesel – det sorte får!
Transport

Samkørsel


Som sagt, vi indrømmer blankt, at med fragt og kørsel er vi slet ikke i mål. Men vi har stadig initiativer, der mindsker udledningen af CO2. Samkørsel er naturligvis ét af dem. Det gælder både vores gæster, vores personale og vores varer. Når det kommer til vores varer, så kigger vores logistikansvarlige altid på, hvordan vi kan undgå at fragte luft og tomme biler rundt i landet. Vi benytter også undreleverandørers eventuelle ledige kapacitet i bilerne, så vi kan spare kilometer på vejene. Og ofte – ikke altid – tager vi også toget til møder eksempelvis i København. Samkørsel af gæster er en af de lavest hængende frugter, så det er et virkelig godt sted at starte i eventplanlægningen.

LED

Strøm, batterier og LED


Der er sket en kæmpe udvikling med hensyn til lyssætning til fester på de 25 år, vi har på bagen. I gamle dage trak vi ledninger i ét væk og brugte tonser-mange kilowatt på belysning med store, varme parlamper med håndholdte farvefiltre. Gud hvor føles det egentlig oldnordisk, når vi lige tænker over det.


I dag kører det hele naturligvis på LED. Udover at LED er en langt billige løsning, så er meget af det også batteridrevet og kan kodes digtalt. Hurra for teknologien, der bærer en stor del af æren for den grønne udvikling.


LED
Design for disassembly

Design for disassembly


Design for disassembly er et supervigtigt greb inden for cirkulær økonomi, og i al sin enkelthed går det ud på, at de elementer, vi producerer og udlejer, skal kunne skilles ad, så de enkelte dele kan blive genbrugt eller genanvendt. Det er primært på værkstedet, at dette designprincip er vigtigt, da det er her Thomas både udtænker og udfører sit håndværk.


Et eksempel, som alle nok kender er Kærgården-pakken hjemme i køleskabet, der er lavet således, at pap kan adskilles fra plast, så delene kan sorteres. På samme måde producerer vi i videst muligt omfang, så de enkelte materialer kan adskilles efter brug, så de enten kan genbruges eller genanvendes. Derfor er der også en række materialer, vi i udgangspunket forsøger at undgå – eksempelvis glasfiber, der er et blandingsprodukt. Udover hvilke materialer, der er smartest at benytte, så handler det også om selve udførelsen af designet – for eksempel er det meget lettere at adskille ting, hvis de er sat sammen med skruer fremfor lim.


FSC-mærket træ

Mærkninger og certificeringer


At en virksomhed eller et produkt er certificeret og har en mærkningsordning, er et ret fint pejlemærke for at træffe et ansvarligt valg. Det gælder både i eventsammenhæng, men også for os som private forbrugere. Det er bare en jungle at finde rundt i, og vi vil ikke kalde os eksperter på mærkninger. Vi er heller ikke selv certificerede endnu (vi kigger dog lidt lunt på en ISO 14001).


En god hovedregel, vi går efter, er i videst muligt omfang at source efter følgende:


FØDEVARER: det europæiske og danske Ø-mærke for økologi, B Corp certificerede virksomheder for positiv social indvirkning, ASC- og MSC-certificerede fisk og skaldyr og Fairtrade-mærket.


PRODUKTER: EU-blomsten og Svanemærkede produkter, cradle-to-cradle certificerede produkter, FSC-mærket træ, papir, engangsservice og printsager, Astma-Allergi-mærket og GOTS-certificerede tekstiler.

FSC-mærket træ
Rodkjærs kamæleon med briller

Vand


Vi har tre overordnede fokuspunkter, når det kommer til vand til events:


1. Vi skal spare på vandet, og vakuumtoiletter er det godt sted at starte. De bruger kun 0,5 liter vand pr. skyl. Toiletter i toiletvogne bruger ca. 5 liter pr. skyl. Her er altså en vandbesparelse på 90%.


2. Vi skal vælge det rigtige vand, så vi slår et slag for drikkedunke med postevand fremfor kildevand! Postevand er underlagt flere kvalitetskrav end kildevand, hvilket i sig selv er et argument. Derudover udleder postevand mellem 1000-2000 gange mindre C02 i atmosfæren, end hvis samme mængder var drukket som kildevand (siger Grundfos, og dem stoler vi på). Den slags batter!


3. Vi skal passe på vores vandmiljøer og begrænse, at kedelig kemi ender i naturen. Her kommer vi med et eksempel længere nede.


Lokale leverandører

Lokale leverandører


Der er håndværkere i alle landets byer. VVS-opgaver, elektriker-opgaver, hands og leje af materiel kan i langt de fleste tilfælde lige så godt købes lokalt. Der er jo ingen grund til at fragte materiel og mandskab på tværs af landet, hvis ikke det er nødvendigt. Vores erfaring er, at de lokale håndværkere oven i købet også ofte har en forhåndsviden om enten byen, afviklingsstedet eller kunden, der kan være gavnlig at tappe ind i. På den måde er det win-win for alle.


Meget ofte er det også muligt at udfordre cateringleverandørerne på at opsøge lokale landmænd og producenter af fødevarer. Det starter bare med et spørgsmål.


Lokale leverandører
Mette, Rodkjær Recycle

Vi tager skraldet


Forestil jer området foran scenen, hvor Andreas Odbjerg netop har spillet for 15.000 gæster. Området er fuldstændig ryddet og rent ganske få minutter efter koncerten slutter. For vi tager skraldet og holder pladsen ren.


Vi har vist alle deltaget i en festival eller en byfest, hvor skraldet bare flød. Det vil vi ikke være bekendt til vores fester. Derfor har vi udviklet et affaldshåndteringskoncept, der hedder Rodkjær Recycle. Ét af resultaterne ved det koncept er, at vi formår at holde en festplads fuldstændig ren gennem en stor firmafestival med mange tusinde gæster. Det sparer både affald i naturen og penge til affaldsindsamling i dagene efter. Oven i det, så kan vi også sortere skraldet. Det kommer der mere om nedenfor…


Rodkjær recycle

Adfærdsdesign


Med en cirkulær forretningsmodel og en vision om at kunne lave affaldsfrie events i fremtiden, er affaldshåndteringen til vores events en ekstrem vigtig brik. Med udgangspunkt i teorierne bag adfærdsdesign har vi implementeret affaldshåndteringen i vores oplevelsesdesign og udviklet Rodkjær Recycle. Et koncept hvor vi sorterer og håndterer affaldet ansvarligt til vores events.


Ved én af sommerens fester sorterede vi affald i 17 fraktioner. Typisk sorterer vi produktionsaffaldet i kulissen i mange fraktioner, og derudover håndterer vi også gæsteaffald i de fraktioner, der bliver genereret under festlighederne. Her vil der typisk være 3-4 på festpladsen.


Vi har for øvrigt sorteret vores eget produktionsaffald i 24 fraktioner siden 2019.


Rodkjær recycle
Rød løber – Nej tak!

Den dumme røde løber


Alright here it is… tre trælse facts om røde løbere:


1. De er lavet af plastik – PP-plast for at være præcis. Og hvis man ruller dem ud udenfor, hvor gæster typisk ville ankomme til en fest, kan man være ganske sikker på, at små plastdele river sig løs og bliver til mikroplast i naturen.


2. Røde løbere bliver for det meste kun brugt én aften. For hvem vil byde deres gæster at ankomme på en beskidt rød løber. Engangselementer kender I vores holdning til.


3. For at være brandgodkendte til brug i festsammenhæng er de brandimprægnerede. Det betyder, at de er rullet i kedelig kemi. Kemi som, hvis det regner, siver ud i vandmiljøerne, når de lægger udenfor. Kemi som giver plasten en lavere kvalitet i forhold til genanvendelse. Kemi som gør, at der skal bruges mere energi for at brænde dem.


Ej, dem er vi altså ikke fan af! Til gengæld har vi masser af idéer til, hvordan man kan få en endnu mere festlig ankomst til festen. Bare spørg…


Upcycling – Fra gulvtæppe til julehjerte

Upcycling


Vi har et stort fokus på levetidsforlængelse og upcycling. Det betyder, at vores dekorationselementer kan leve og genbruges længst muligt, og når materialerne ikke længere kan anvendes i deres indkøbte funktion, genbruges de som oftes via specialdesigns på værkstedet. Bæredygtighedspraksisen ‘fra rest til ressource’ handler for os om at finde kreative måder at bruge affald og ressourcer på. Et eksempel er den røde løber, vi nævnte ovenfor. Hvis den nu alligevel er blevet indkøbt, forsøger vi at indsamle materialerne og genbruge dem. På vores lager findes derfor julehjerter, der er flettede af løbere og messetæppe. På den måde udfordrer vi os selv kreativt og minimerer samtidig mængden af ressourcer, som ender på forbrændingen.


Upcycling – Fra gulvtæppe til julehjerte
Verdensmål 12 - ansvarligt forbrug og produktion

FNs Verdensmål 12 – ansvarligt forbrug og produktion


Som kommunikeret tidligere, har vi valgt cirkulær økonomi som vores rettesnor for det bæredygtige arbejde. Andre virksomheder anvender FNs verdensmål som pejlemærke, og begge dele går så fint hånd i hånd. Èt af de vigtigste greb i Verdensmål nr. 12 – ansvarligt forbrug og produktion – er nemlig cirkulær økonomi. Jordens ressourcer er ikke uendelige, og hvis alle skulle leve som os i Danmark, havde vi brug for 2,6 jordkloder ekstra. Tankevækkende! Måske har I hørt om jordens overforbrugsdag - altså den dag, hvor vi som samlet verdensbefolkning har brugt de ressourcer, jorden kan nå at genskabe. I 2024 var det den 5. juni. Tilbage i 70’erne var det den 30. december. Fremtiden afhænger af vores valg, viden og adfærd, og i fremtiden kommer vi ikke uden om genbrug og genanvendelse i langt højere grad, end vi ser i dag.


Verdensmål 13 – klima

FNs Verdensmål 13 – klimaindsats


Med fare for, at der kan gå lidt Voldborg i den, så kunne vi godt tænke os lige at få tunet ind på forskellen mellem klima og miljø, hvis nu man var i tvivl om hvad, der er hvad. Miljøet er de omgivelser vi mennesker og dyr lever i – havet, skovene, vandmiljøerne, byerne mv. Mens klimaet er alt det “deroppe” – vejrforholdene, temperaturerne, nedbør, fugtighed og i den dur. Klimaet er derfor det helt grundlæggende vilkår for miljøet, og derfor er klimaforandringerne kritiske.


Klimaforandringerne er menneskeskabte, og man kan godt miste modet. Lidt. Lad os endelig være helt ærlige – det bliver jo ikke os, der innoverer power-to-X eller CO2-lagringsløsninger. Men det, vi kan gøre, er at gøre vores bedste! I vores event-forretning er alle de beskrevne indsatser, vores bedste bidrag til at mindske CO2-udledningen.


Verdensmål 13 – klima
Verdensmål 17 – partnerskab for handling

FNs Verdensmål 17 – partnerskaber for handling


Hvem har ansvaret for, at vi når i mål med verdensmålene? Det har vi alle! Det handler om fællesskab, engagement, samarbejde og omsorg for hinanden og naturen. Verdensmålene er i sig selv et partnerskab for handling, og vi kommer kun i mål sammen. Sammen med vores kunder, kolleger, leverandører og omverden. Ingen kan få kloden på ret kurs alene. Derfor sætter vi kæmpe pris på de givende samarbejder vi oplever med vores modige kunder og ambitiøse leverandører.


Nu har vi præsenteret de tre verdensmål, vi er mest optagede af. Men som I kan se, arbejder vi i vores events bestemt også med verdensmål 6 rent vand og sanitet, verdensmål 11 bæredygtige byer og lokalsamfund, verdensmål 14 livet i havet og verdensmål 15 livet på land. For intet verdensmål står alene.


Bæredygtighed er en dynamisk driver


Bæredygtighed er en driver for os. Men vi ved ikke alt om alting. Og lige som alle andre anerkender vi, at arbejdet med bæredygtighed er en svær og dynamisk størrelse. Vores udgangspunkt er, at adfærd og handling er fundamentet. Og man kan være ganske sikker på, at alt, hvad vi gør, gør vi efter bedste evne med omtanke.


Nårh ja, og så vandt vi eventbranchens bæredygtighedspris for vores indsatser med en event  i 2020. Prisen er hverken givet før eller siden. Derfor kan den godt pynte på hjemmesiden lidt endnu.


Ring endelig, hvis du vil vide mere på 8748 0100.


Pris: Best sustainable event, 2020

Vi er over 220 mennesker, der arbejder med viden, kreativitet og teknologi

Strategisk rådgivning Marketing & Reklame UX & Digital udvikling Rekruttering af ledere og specialister Event design